Upplevelsedesign - en guldgruva

Vi är i början av en upplevelserevolution. Människors syn på vad som är viktigt i relationen till företag och konsumtion håller på att förändras i grunden. Vi jagar inte bara prylar, kickar och statussymboler utan söker efter meningsfulla upplevelser och goda berättelser som vi kan föra vidare. I den förändringen ligger en guldgruva för dem som lyckas se på sig själva som en meningsfull upplevelse för kunden, genom kommunikation, erbjudande och beteende. Det är detta som är bokens utgångspunkt.

LÄR DIG KONSTEN ATT SKAPA MENINGSFULLA UPPLEVELSER!

Jakten på känslan är en perfekt blandning av teori och inspiration, som tar upp och genomlyser vår tids nya valuta; känslan. Som läsare kommer du få mängder av aha-upplevelser och med lättsmälta metoder och exempel kommer du snabbt kunna etablera ett nytt sätt att bemöta dina kunder och medarbetare.

Boken finns till för att du ska kunna öka värdet på ditt företag och vara med att förbättra upplevelsen av den värld vi lever i. Kort och gott; en inspirerande handbok i upplevelsedesign.

Boken passar företagsledare, marknadsförare, personalchefer och innovatörer. Både den mest erfarna kommunikatören och nybörjaren kommer att hitta sin vinkel på ämnet. Läs ett stycke i taget eller hela boken i ett sträck. Oavsett kommer du alla gånger vilja förstå känslan – och jaga rätt på den. Trevlig läsning!

provbläddra i boken Här


Översikt av bokens innehåll


ett urval av vad som har sagts om boken:

mats nyström – förändringsledare, Västtrafik:

Boken fungerar lite som en bibel hos oss på Västtrafiks marknadsenhet.

Joakim Thulin – Head of Strategic Insight, Berghs School of Communication:

En masterpiece. Alla borde läsa den!

Sofia Edholm – Chef Kundinsikt & CRM på SJ:

Jag har fått så mycket inspiration och tydliga råd. Boken är varierande och jag gillar de olika andrummen för reflektion. I första delen hittade jag många bra argument och ”ja just det”  som jag hoppas kunna använda för att utveckla vårt arbete och vässa mitt och mina kollegors sätta att utmana det invanda när det gäller vår marknadsutveckling och kundupplevelse.

Jag vet inte om jag skulle kategorisera mig som en ”upplevelsedesignnörd” men jag uppskattade verkligen det kapitel 5, så mycket klokt tänk komprimerat på lättförståeligt och inspirerande sätt.

Bokens design är ljuvlig och ställer direkt ut ett löfte om att man kommer att få ta del av något alldeles extra… och det löftet lyckas ni att leverera på!

Nu skall jag ta mig till Bokus och beställa 4 exemplar till min ledningsgrupp.

Billy andersson – Resumé:

Upplevelse om upplevelser

I en tid av algoritmer och vindtunnelstestad kommunikation är Jakten på känslan av Arvid Axland och Niels Kjaergaard-Jensen en bok att uppleva. Till vardags driver Arvid Axland reklambyrån Pool men har de senaste fyra åren även skrivit, bearbetat och sorterat i sina idéer om kommunikation. Resultatet är en 300 sidor lång sammanställning och förklaring av hur moderna marknadskommunikation fungerar. Eller borde fungera.

Undertiteln, Konsten att skapa meningsfulla upplevelser, säger mer vad det handlar om. Det är upplevelsen som avgör i en postmateriell tid.

Författarna har lagt ned ett oerhört arbete på att göra varje sida i boken till en upplevelse. Det är i vissa delar ett praktverk som verkligen når sitt syfte. Den fungerar att sträckläsa men det är roligare att gå på upptäcktsfärd i boken och sätta klisterlappar (följer med i boken) på favoritstycken.

Allt är inte perfekt. Boken omfamnar väldigt mycket och hinner aldrig riktigt gå på djupet. Och den lekfulla formen, som i många delar drar in läsaren i texten, kan i andra delar bli ett manér och form för sin egen skull. Ibland skulle det räcka med bara text på en sida.

Men det som verkligen gör Jakten på känslan värd att ta till sig är författarens näst intill passionerade engagemang och tro på att kommunikation kan förändra världen till det bättre. Det inger en känsla av hopp vilket ibland upplevs som en bristvara i dessa dagar.  

ulf larsson – fd VD på vikingaliv,  Parks and Resorts, Gröna Lund, Junibacken och Stockholm Globe Arenas:

Jakten på känslan är ett perfekt sällskap när du lägger upp marknadsplanen eller funderar på hur du ska ta nästa steg i ditt företags utveckling. Grattis till författarna!

Andreas Winell – Grundare av True Stories, fd Global marknadschef O'Learys:

Jakten på känslan är en bok jag redan nu bär med mig som arbetsredskap och god reskamrat. Boken innehållet allt från roliga anekdoter, kloka tankar, intressanta intervjuer och betraktelser till konkreta övningar, modeller och kreativa processer. Jakten på känslan är inte bara en bok, den är en upplevelse i sig själv.

Linnéa elisabeth Svensson, greener events, oslo:

Denne boka hjelper deg til å finne kjernen av den opplevelsen du planlegger med sine verktøy, inspirasjon og bakgrunnsstoff. Svært nyttig! Läs hela recensionen här.

Tom Andersson, innovasjonsansvarlig og rådgiver i reklamebyrået, Kitchen, Oslo:

En opplevelse i seg selv! Läs hela recensionen här.

Monica Egeberg, hotelldirektør på Scandic Vulkan, Oslo:

Jeg har blitt en ambassadør av boka :) Läs hela recensionen här.

Idunn Hals Bjelland-de Garcia, markedsføringssjef for Tomra, Asker, Norge:

Jakten på känslan er først og fremst en etterlengtet bok som endelig er kommet til verden. Läs hela recensionen här.

Johan Høgåsen-Hallesby, CTO i Urban Infrastructure Partner (UIP), Oslo:

Grunnpensum for alle som leverer opplevelser. Läs hela recensionen här.


köp boken Här