Personaltätt i IKEAs popup – Framtidens retail...

Idag öppnade IKEA sin omtalade popup-butik i Stockholm city. Huvudsakligen är en köksutställning som ska vara uppe i 6 månader. Till skillnad från den vanliga IKEA-upplevelsen kommer man inte ut med en vagn full av prylar. Inte ens värmeljus, glasvaser eller servetter. Det går helt enkelt inte att köpa något på plats. Eller rättare sagt, det går alldeles utmärkt att beställa online och få grejerna hem. 

IKEA har satsat på mycket personal. Det är lätt att få kontakt och påbörja en dialog om sitt köksprojekt. Jag slås av de många samtalsbåsen där man sitter och skissar och diskuterar med en rådgivare, och allmänna hängytor av enklare slag, IKEA ska såklart inte kännas lyxigt. Köksplanering (199 kr) säljer som smör smälter i stekpannan. Redan på öppningsdagen är köksplaneringstiderna fullbokade i en månad framåt, trots att de utökat och öppnar 7 på morgonen. 

IMG_0088.jpg

IKEA har i denna satsning fångat essensen av modern retail. Den fysiska butiken är en plats för personliga möten som skapar värde för konsumenten. Personalens viktigaste uppdrag är inte att ta betalt, det finns inte ens en kassa och det finns heller ingen disk att gömma sig bakom. Personalen finns i butiken för att skapa en bra kundupplevelse och att sälja genom goda råd. Ytans uppgift i övrigt är att vara ett showroom som ger en fysisk upplevelse av utvalda produkter och en bra känsla för varumärket i stort – inte att i hylla efter hylla rada upp hela sortimentet (så som det faktiskt fortfarande ser ut i de allra flesta butiker). Själva köpet sker online. Om det sker på kundens skärm eller butikens är underordnat. Och leveransen sker givetvis hem till vardagsrummet som en service för kunden och för att slippa lagerhållning

Premiär med röd matta och dörrvakt. Möjligen inte så IKEA-mässigt...

Premiär med röd matta och dörrvakt. Möjligen inte så IKEA-mässigt...