Total makeover på grannsalongen

Idag värmde det ordentligt i mitt upplevelsedesignhjärta. Jag besökte kvarterets frisör, till alldeles nyligen en medelmåttig salong – varken bättre eller sämre än de flesta andra. Nu, helt plötsligt, en helhetsupplevelse värd att skriva om i Upplevelsebloggen! Samma ägare, men helt nytt koncept: Lazy Barber – Cuts & Coffee.

Idén är att skapa en plats för umgänge där man kan få en bra cappuccino, slappna av, prata med nya bekanta eller få frisyren putsad. Men inte bläddra på telefonen i sin ensamhet.

– Vi funderar på att sätta upp förbudsskyltar för mobiler. Vi vill att folk pratar med varandra istället och inte har så bråttom, säger George, ägarens svärson som utvecklat idén.

Besöket inleds i kaffebaren, som också är en godiskiosk med retroprodukter. För tematiseringen är tydligt och genomgående retro. 50-tals barbershop typ. Elvismusik i högtalarna. Inredningsdetaljer noga utvalda på E-bay, alltifrån förkläden till enarmade banditer, och lika utvalda leverantörer av hårvårdsprodukter med retrodesign.

IMG_6467.jpg
IMG_6477.jpg
Som sprayflaska använder man begagnade Whiskey-flaskor, med svagt parfyrmerat hårvatten.

Som sprayflaska använder man begagnade Whiskey-flaskor, med svagt parfyrmerat hårvatten.

Noga utvalda leverantörer och varumärken med retrokaraktär.

Noga utvalda leverantörer och varumärken med retrokaraktär.

Okej, att vara retro i barberarbranschen är kanske i och för sig mer eller mindre mainstream nuförtiden, men detta är så genuint gjort där inredningsdesignen verkligen stärker ägaren syfte. Här inne ska tiden stanna. Skulle man få bråttom så är det fritt fram att låna salongens vespa.

Stamkunder får låna vespan om de behöver.

Stamkunder får låna vespan om de behöver.

Det som verkligen gläder mig som upplevelsemissionär är hur snabbt ett företag kan ompositionera sig från ytterligare en hårsalong till en unik helhetsupplevelse. Och att det ger effekt. De gav mig inga konkreta siffror på det men sa att det var en helt annat drag i salongen nu. Det syns och förstås.

Frisyren då? Ja döm själva. Jag hade säkert kunnat få en lika bra "produkt" någon annanstans. Men det är inte intressant. "Customer experience is becoming more important than the product itself" som vi beskriver i boken Jakten på Känslan.

  Jag har fått ny frisyr, men viktigare: Frisören har fått ett nytt Jag

 

Jag har fått ny frisyr, men viktigare: Frisören har fått ett nytt Jag