#12 Defeat treat

Kapitel 4, sid 181
Försäkra upplevelsen

Hos O’Learys står sporten i centrum, och till största delen består gästerna av sportfans. En stor del av att vara ett fan till ett lag är att förlora, vilket för många sker rätt så ofta. Ju sämre laget presterar, desto mindre benägen är man att besöka O’Learys och spendera pengar. Sportresultatet är något som ligger helt utanför O’Learys kontroll och det spelar mindre roll vad man då har för utbud eller service. Så hur får vi dessa kunder att ändå komma? Jo, för att få besök även från fansen till de lag som går dåligt har man instiftat en förlustförsäkring. Om ditt lag förlorat får du via en mobil tjänst en värdekupong på 70 kr som gäller på öl, mat, glass eller något annat i restaurangen som plåster på såren varje gång ditt lag förlorar. Numera har O’Learys fler nöjda kunder och gladare förlorare.

#13 HIBIKI HARMONY BAR

Kapitel 4, sid 186
Spela på flera sinnen

Tokyo anses av konnässörer inhysa världens bästa whiskeybarer, aningen oväntat om man ser till det geografiska läget och avståndet till de mest berömda destillerierna. När besökarnas förväntningar är höga skruvas också nivåerna för upplevelsen upp. Destilleriet Suntory skapade en minst sagt flersinnig barupplevelse genom att låta utveckla glas som inte bara ger dess användare innehållets doft och smak utan adderar ljud och visuella förändringar av rummet, såväl som interaktion med andra bargäster. Genom att trycka, skaka, blåsa och gnida på glaset kan bargästerna skapa animationer på väggarna och framkalla musik och andra ljudeffekter. Glasen används vid barevent runt om i Japan.

#14 Squat to Ride

Kapitel 4, sid 189
Stimulera fysisk interaktion

På ett antal tunnelbanestationer i Moskva ställdes det upp speciella biljettautomater med uppmaningen: ”Gör 30 squats framför automaten och få en gratisbiljett till tunnelbanan”. Automaterna hade sensorer som registrerade att du gjorde dina squats och hur många. Automaterna var en del av att promota vinter-OS i Sochi 2014 och skapa engagemang bland Moskvaborna och på ett lekfullt sätt förmedla att alla är en del av den olympiska rörelsen.

#15 THE DANCING CROSS WALK SIGNAL

Kapitel 4, sid 190
Stimulera fysisk interaktion

Rastlösa, vårdslösa och djärva fotgängare som inte kan vänta vid övergångsställen med trafikljus är statistiskt sett utsatta för allvarliga skador i trafiken. Varför inte göra det mer underhållande att vänta och samtidigt motverka skador och förlust av liv, tänkte Smartcar. Man såg till att animera ovanligt livliga och dansande röda gubbar på ett LED-trafikljus vid ett vanligt övergångsställe. Inte långt därifrån installerades en dansbox med ett disco som bjöd in folk till en kort improviserad dans för att göra det roligare att vänta på den gröna gubben innan de går över gatan. Resultaten från Lissabon under en sommar sägs ha visat på en reduktion i hur många som gick emot rött ljus med 81 procent där dessa trafikljus var installerade. Aktiviteten är en del av Smartcars WhatAreYouFor varumärkeskampanj som vill uppmana till innovationer som gör städer säkrare på ett okonventionellt sätt.

#16 EVEN ANGELS WILL FALL

Kapitel 4, sid 191
Stimulera fysisk interaktion

Änglar har setts falla i entréhallen på Victoria Station i London. En avancerad teknisk lösning som erbjuder resenärer en illusion av att de kan interagera med vackra änglar som faller ur himmelen framför dem, som hologram. Poängen som Lynx (Axe) vill göra är att till och med änglar faller ur himmelen av attraktion till den unika doften av maskulin deodorant.

#17 If the suit fits

Kapitel 4, sid 193
Hitta en ny kontext

Brothers har erfarit att det är först då man träffar kunden på riktigt som rätt känsla för erbjudandet uppstår. För att möta kunder som inte sätter sin fot i Brothers butiker, i tron att det inte är något för dem, besöker man istället platser där kunden naturligt vistas. ”If the suit fits” var en sådan insats som närmast kan beskrivas som en askungesaga för män. Brothers tog fram tre kostymer för tre olika kroppstyper. Utmaningen var enkel – att passa i en av kostymerna. Om du passade så vann du kostymen och en resa till New York. De tre kostymerna turnerade på tågstationer och andra publika platser. Själva mättillfället gav personalen en möjlighet att komma kunderna inpå skinnet, lära känna dem bättre samt bjuda på sin goda kunskap i ämnet passform. Till följd av insatsen ökade rekommendationsgraden från 2,5 procent till 45 procent. 

#18 The pie in the sky

Kapitel 4, sid 195
Sök feedback innan du får feedback

År 2009 nådde Dominos Pizza, USA:s största pizzakedja, botten när en video spreds i sociala medier som visade hur anställda på Dominos besudlat kundernas mat, vilket blev ett hårt slag mot trovärdigheten. En återhämtningsperiod följde som lämnade tid för utformning av the Pizza Turnaround. Lösningen var att initiera en fullständig transparens kring hur kunderna upplevde pizzorna och man uppmuntrade kunderna att ladda upp bilder på faktiska pizzor på ShowUsYourPizza.com med olika incitament och la upp dessa bilder oredigerade. Bland annat kunde de ses på en enorm skärm på Times Square i New York. Den möjliggjorde för alla kunder som beställt mat att med hjälp av Dominos Pizza tracker app dela sin ofiltrerade återkoppling med hundratusentals fotgängare på Manhattan, turister från hela världen och nästan alla andra genom visning av materialet på internet. Förutom svordomar och irrelevanta kommentarer, var ingenting exkluderat oavsett hur negativt omdömet var. Genom detta har Dominos Pizza blivit en av branschens mest framstående fallstudier för transparent marknadsföring och deras tillvägagångssätt har lönat sig att döma av företagets egna siffror. När styrkan i sociala medier skapade en negativ transparens och exponering av Dominos fann de modet att återgälda genom att uppmärksamma sina fel, ta ansvar, lyssna och vara öppna – på detta sätt ändrade de sitt koncept och attityderna till varumärket. Den viktiga lärdomen är att välja att vara naturligt transparent och ta ansvar innan du ertappas med byxorna nere.

#19 kvitterholkarna

Kapitel 4, sid 197
Stimulera goda initiativ

Småfåglar är viktiga för den biologiska mångfalden, men i takt med att städerna tätnar, försvinner fåglarnas naturliga bohålor. Bygg-Ole ville hjälpa till att ta ansvar i frågan och såg fågelholksbygge som det perfekta projektet att involvera kunderna i. Alla kan bygga en holk och genom att göra det kunde dessutom intresset för hemmaprojekt stimuleras. För att ge fåglarna en egen röst och sprida budskapet, satte man upp specialbyggda holkar med kamera, rörelsesensor och internetuppkoppling. Dessa holkar gjorde så att fåglarna som flyttade in där kunde ”twittra” genom att passera in och ut ur holken. Genom initiativet slogs två flugor i en smäll då fåglarnas bostadsbrist motverkades, samtidigt som fler kunder strömmade till Bygg-Ole för att köpa material till holkbygget. Insatsen är ett uttryck för Bygg-Oles vilja att vara en aktiv spelare i den lokala samhällsutvecklingen vilket man manifesterar i kommunikationskonceptet ”Oss grannar emellan”. 

#20 ”BEDRE BUSTUR”

Kapitel 4, sid 199
Var högtalare för det goda

För att visa uppskattning för medarbetarna skapade den danska bussoperatören Arriva en individuell överraskning för busschauffören Mukhtar, som upplever sitt livs busstur under en väldigt speciell dag, där han utsätts för både prövningar, hotfulla situationer och i slutändan en fantastisk hyllning. Den här filmen visar en mycket gripande berättelse om medkänsla och uppskattning för de människor som utför mycket viktiga, men ofta osynliga funktioner, i vår vardag.

#21 ”HVEM VILL DU INVITERE?

Kapitel 4, sid 199
Var högtalare för det goda

Mobiloperatören NetCom lanserade i Norge ett koncept man kallar ”Var nära” som handlar om hur de hjälper människor att komma närmare varandra. För att dramatisera konceptet genomförde man en aktivitet där ett ungdomsgäng besökte ett ålderdomshem och tog med dem på bio. Mötena som uppstod dokumenterades och blev till en rörande reklamfilm med ett erbjudande till alla Netcom-kunder att ”gå två, betala för en” på bio.

#22 SJUNG CHIQUITITA FÖR FLICKORS RÄTTIGHETER

Kapitel 4, sid 201
Samverka för större mening

Genom ett samarbete mellan UNICEF Sverige och ABBA The Museum startades ett initiativ att samla in pengar till kampen för flickors rättigheter. Redan 1979 donerade ABBA alla sina Royalties för låten Chiquitita till Unicef. Med den nya satsningen ”Press Play to Give” skruvades volymen upp för insamlingen. Nya artister uppmanades att göra covers. Ju mer låten spelas – på radio, tv, film, skivor och streaming – desto mer pengar samlas in till arbetet för unga flickors rättigheter i världen. Även Universal Music Publishing och Polar Music skänker sina intäkter från låten. ABBA The Museum levandegjorde projektet på olika sätt, bland annat genom en ny permanent delutställning om Chiquitita i museet där besökare kan vara med och bidra. De besökare som väljer att sjunga Chiquitita i sångbåsen eller se musikvideon är därmed med och bidrar till UNICEF. På så vis skapas en djupare innebörd till sången, och gör museibesöket till en ännu större upplevelse.

#23 PROVKÖRNING SOM GÖR SKILLNAD

Kapitel 4, sid 201
Samverka för större mening

BMW och Barncancerfonden har samarbetat under devisen ”Provkörning som gör skillnad” som senare blev ”Kör för livet”. Under två månader skänkte BMW 100 kr till Barncancerfonden för varje provkörning, samtidigt som de berättade om barncancer och Barncancerfondens arbete. Alla BMWs kommunikationskanaler under dessa två månader spred budskapet om provkörning som gör skillnad – konsumenterna donerade sin tid, BMW donerade pengar till Barncancerforskningen. Inga kommersiella budskap sändes under dessa två månader. Målet var att dubbla antalet provkörningar från tidigare rekordet 3000 i månaden till 6000. Under två månader genererades 16666 provkörningar vilket blev en skattkista både för BMW och Barncancerfonden, och inte minst blev det något som engagerade både internt och externt.

#24 Color + City

Kapitel 4, sid 203
Koppla ihop människors behov

I Sao Paolo, Brasilien, startade man ett projekt där graffitikonstnärer blir matchade med fastighetsägare som har väggar och murar i behov av dekoration. I stället för att bli kriminaliserade för sin konst och livsstil kan dessa konstnärer nu utöva sitt artisteri lagligt och ägaren till fastigheten få en dekorativ utformning, helt gratis. Dessutom får invånarna i staden en vackrare, mysigare och färggladare stad. På colorpluscity.com publicerar människor sina behov av att få en vägg dekorerad, eller att man själv erbjuder sig att dekorera någons vägg. Konstnärerna får sedan ett certifikat som de kan visa polisen. Projektet är nu väl etablerat i Brasilien och har spritt sig över världen till USA och Europa.

#25 CNA speaking exchange

Kapitel 4, sid 204
Koppla ihop människors behov

Ännu ett generationsöverskridande initiativ kommer från CNA English School. De har en video-chat där man kopplar ihop brasilianska ungdomar som vill lära sig engelska med amerikanska pensionärer som längtar efter fler att prata med, och som får hjälpa ungdomarna med språket. Starka band bildas mellan personerna som chattar. Se den rörande filmen, om du inte redan gjort det.

#26 Insane

Kapitel 4, sid 211
Använd co-creation i marknadsföringen

När Gröna Lund skulle bygga upp förväntningarna inför lanseringen av sin unika åkupplevelse Insane, den första i sitt slag, fanns väldig lite information att gå ut med om hur den skulle kännas. Detta vände man till en kommunikationsmöjlighet. Gröna Lund bad då sina fans föreställa sig upplevelsen av åket och filma sig själva hur de trodde att de skulle reagera när väl bergochdalbanan var färdigbyggd och de provade ett åk. En tävling utlystes. Den som fick mest exponering av sin film vann priset att själv få vara med i den officiella reklamfilmen som senare skulle spelas in. Utfallet blev mängder av hemmaproducerade reklamfilmer och en väl förankrad publik kampanj som fansen kände att man hade varit med och skapat tillsammans med Gröna Lund.

#27 Ice pilots

Kapitel 4, sid 214
Använd co-creation i leveransen

På Legoland finns en attraktion som helt och hållet beter sig efter hur användaren programmerat den. Ice pilots heter den. När du går in får du ett simkort som du matar in i en dator. Där får du själv välja hur du vill att ditt åk ska te sig. När du är klar tar du simkortet till en plattform med robotarmar i vilka åkarna spänns fast. Du matar in ditt simkort i roboten och voilà; roboten slänger runt dig i luften och utför de rörelser som du själv programmerat att du ville ha. Du får alltså den upplevelse du själv designat och som Legoland hjälper till att iscensätta.

#28 Meet and seat

Kapitel 4, sid 215
Använd co-creation i leveransen

KLM möjliggör med denna tjänst att kunden själv inför en resa kan välja i vilket sammanhang man vill sitta. Dels utifrån den fysiska platsen i planet men också socialt utifrån andra passagerares LinkedIn- och Facebookprofiler. På så sätt kan man se vilka fler som till exempel är på väg till samma evenemang eller vilka som delar dina intressen. Självklart är det valfritt för passagerna att synliggöra sin profil.

#29 Elmsta Horror fest

Kapitel 4, sid 217
Engagera innan

Elmsta 3000 Horror Fest är en skräckfilmsklubb med cirka 30 medlemmar som träffas två gånger om året. Varje festivaltillfälle har ett visst tema och filmerna ses på vinden till en lada på landet. Festivalen har gjort sig mest berömd för sina sofistikerade inbjudningar som slår an tonen till festivalens tema och innehåll på ett personligt plan för mottagarna. Temat för en av festivalerna var ”Italian Slasher”. Innan festivalen damp det ner ett paket i festivalmedlemmarnas brevlådor. Inuti, inlindat i vitt charkpapper från avsändaren ”Prosciutto di Giallo”, fann de fyra skivor prosciutto. Den sista skivan hade en webbadress på sig som innehöll en film med en personlig hälsning från styckmästaren som inledningsvis är harmlös men som sedan allt tydligare antyder att styckmästarens metoder inte är en vanlig djurslaktares och att skinkan man fått i brevlådan knappast är från en gris…

#30 Yasuragi

Kapitel 4, sid 223
Använd tydliga teman

Spa-anläggningen Yasuragi utanför Stockholm har med sitt japanska tema utformat ett unikt koncept som länge fått dem att sticka ut i spa-floran. Den Feng-Shui inspirerade arkitekturen smälter anonymt in i den svenska omgivande naturen, men från det att man kliver in genom entrén är Japan konstant närvarande i allt från design till mat och behandlingar. Besökaren blir noggrant instruerad hur man tvättar sig på ett japanskt vis och alla gäster bär den typiska kimonon som man får, och som för övrigt blir en tydlig identifikation i de bilder som gästerna publicerar från besöket. Inredningen är stiltypiskt minimalistisk i naturliga färger och material där sten och trä inger en lugnande känsla medan stora fönsterpartier släpper in dagsljus till anläggningens bassänger. Anläggningen har tre restauranger som alla på olika sätt erbjuder rätter från det japanska köket. Det tematiserade konceptet har gjort verksamheten långsiktigt attraktiv ända sedan de öppnade 1997 tills idag, och besökarna kommer dit för en autentisk upplevelse de inte kan få någon annanstans.

#31 Evian bottle service

Kapitel 4, sid 227
Överraska med superservice

Evian överraskade Manhattanborna under den varmaste sommardagen 2014. Man introducerade en personlig vattenleverans till behövande. Via Twitter kunde törstiga stadsbor kopplas ihop med Evian-representanter på cykel som snabbt sökte upp positionen där den törstige befann sig och levererade en kyld vattenflaska, givet att de hade twittrat en förfrågan med hashtagen #EvianBottleService. 175 leveranser ledde till 74 miljoner exponeringar i sociala medier, enligt prdaily.com. Ett bra sätt att skapa uppmärksamhet för Evians nya fl aska, vilket var syftet med insatsen.