#20 ”BEDRE BUSTUR”

Kapitel 4, sid 199
Var högtalare för det goda

För att visa uppskattning för medarbetarna skapade den danska bussoperatören Arriva en individuell överraskning för busschauffören Mukhtar, som upplever sitt livs busstur under en väldigt speciell dag, där han utsätts för både prövningar, hotfulla situationer och i slutändan en fantastisk hyllning. Den här filmen visar en mycket gripande berättelse om medkänsla och uppskattning för de människor som utför mycket viktiga, men ofta osynliga funktioner, i vår vardag.

#21 ”HVEM VILL DU INVITERE?

Kapitel 4, sid 199
Var högtalare för det goda

Mobiloperatören NetCom lanserade i Norge ett koncept man kallar ”Var nära” som handlar om hur de hjälper människor att komma närmare varandra. För att dramatisera konceptet genomförde man en aktivitet där ett ungdomsgäng besökte ett ålderdomshem och tog med dem på bio. Mötena som uppstod dokumenterades och blev till en rörande reklamfilm med ett erbjudande till alla Netcom-kunder att ”gå två, betala för en” på bio.

#22 SJUNG CHIQUITITA FÖR FLICKORS RÄTTIGHETER

Kapitel 4, sid 201
Samverka för större mening

Genom ett samarbete mellan UNICEF Sverige och ABBA The Museum startades ett initiativ att samla in pengar till kampen för flickors rättigheter. Redan 1979 donerade ABBA alla sina Royalties för låten Chiquitita till Unicef. Med den nya satsningen ”Press Play to Give” skruvades volymen upp för insamlingen. Nya artister uppmanades att göra covers. Ju mer låten spelas – på radio, tv, film, skivor och streaming – desto mer pengar samlas in till arbetet för unga flickors rättigheter i världen. Även Universal Music Publishing och Polar Music skänker sina intäkter från låten. ABBA The Museum levandegjorde projektet på olika sätt, bland annat genom en ny permanent delutställning om Chiquitita i museet där besökare kan vara med och bidra. De besökare som väljer att sjunga Chiquitita i sångbåsen eller se musikvideon är därmed med och bidrar till UNICEF. På så vis skapas en djupare innebörd till sången, och gör museibesöket till en ännu större upplevelse.

#23 PROVKÖRNING SOM GÖR SKILLNAD

Kapitel 4, sid 201
Samverka för större mening

BMW och Barncancerfonden har samarbetat under devisen ”Provkörning som gör skillnad” som senare blev ”Kör för livet”. Under två månader skänkte BMW 100 kr till Barncancerfonden för varje provkörning, samtidigt som de berättade om barncancer och Barncancerfondens arbete. Alla BMWs kommunikationskanaler under dessa två månader spred budskapet om provkörning som gör skillnad – konsumenterna donerade sin tid, BMW donerade pengar till Barncancerforskningen. Inga kommersiella budskap sändes under dessa två månader. Målet var att dubbla antalet provkörningar från tidigare rekordet 3000 i månaden till 6000. Under två månader genererades 16666 provkörningar vilket blev en skattkista både för BMW och Barncancerfonden, och inte minst blev det något som engagerade både internt och externt.

#24 Color + City

Kapitel 4, sid 203
Koppla ihop människors behov

I Sao Paolo, Brasilien, startade man ett projekt där graffitikonstnärer blir matchade med fastighetsägare som har väggar och murar i behov av dekoration. I stället för att bli kriminaliserade för sin konst och livsstil kan dessa konstnärer nu utöva sitt artisteri lagligt och ägaren till fastigheten få en dekorativ utformning, helt gratis. Dessutom får invånarna i staden en vackrare, mysigare och färggladare stad. På colorpluscity.com publicerar människor sina behov av att få en vägg dekorerad, eller att man själv erbjuder sig att dekorera någons vägg. Konstnärerna får sedan ett certifikat som de kan visa polisen. Projektet är nu väl etablerat i Brasilien och har spritt sig över världen till USA och Europa.

#25 CNA speaking exchange

Kapitel 4, sid 204
Koppla ihop människors behov

Ännu ett generationsöverskridande initiativ kommer från CNA English School. De har en video-chat där man kopplar ihop brasilianska ungdomar som vill lära sig engelska med amerikanska pensionärer som längtar efter fler att prata med, och som får hjälpa ungdomarna med språket. Starka band bildas mellan personerna som chattar. Se den rörande filmen, om du inte redan gjort det.

#26 Insane

Kapitel 4, sid 211
Använd co-creation i marknadsföringen

När Gröna Lund skulle bygga upp förväntningarna inför lanseringen av sin unika åkupplevelse Insane, den första i sitt slag, fanns väldig lite information att gå ut med om hur den skulle kännas. Detta vände man till en kommunikationsmöjlighet. Gröna Lund bad då sina fans föreställa sig upplevelsen av åket och filma sig själva hur de trodde att de skulle reagera när väl bergochdalbanan var färdigbyggd och de provade ett åk. En tävling utlystes. Den som fick mest exponering av sin film vann priset att själv få vara med i den officiella reklamfilmen som senare skulle spelas in. Utfallet blev mängder av hemmaproducerade reklamfilmer och en väl förankrad publik kampanj som fansen kände att man hade varit med och skapat tillsammans med Gröna Lund.

#27 Ice pilots

Kapitel 4, sid 214
Använd co-creation i leveransen

På Legoland finns en attraktion som helt och hållet beter sig efter hur användaren programmerat den. Ice pilots heter den. När du går in får du ett simkort som du matar in i en dator. Där får du själv välja hur du vill att ditt åk ska te sig. När du är klar tar du simkortet till en plattform med robotarmar i vilka åkarna spänns fast. Du matar in ditt simkort i roboten och voilà; roboten slänger runt dig i luften och utför de rörelser som du själv programmerat att du ville ha. Du får alltså den upplevelse du själv designat och som Legoland hjälper till att iscensätta.

#28 Meet and seat

Kapitel 4, sid 215
Använd co-creation i leveransen

KLM möjliggör med denna tjänst att kunden själv inför en resa kan välja i vilket sammanhang man vill sitta. Dels utifrån den fysiska platsen i planet men också socialt utifrån andra passagerares LinkedIn- och Facebookprofiler. På så sätt kan man se vilka fler som till exempel är på väg till samma evenemang eller vilka som delar dina intressen. Självklart är det valfritt för passagerna att synliggöra sin profil.

#29 Elmsta Horror fest

Kapitel 4, sid 217
Engagera innan

Elmsta 3000 Horror Fest är en skräckfilmsklubb med cirka 30 medlemmar som träffas två gånger om året. Varje festivaltillfälle har ett visst tema och filmerna ses på vinden till en lada på landet. Festivalen har gjort sig mest berömd för sina sofistikerade inbjudningar som slår an tonen till festivalens tema och innehåll på ett personligt plan för mottagarna. Temat för en av festivalerna var ”Italian Slasher”. Innan festivalen damp det ner ett paket i festivalmedlemmarnas brevlådor. Inuti, inlindat i vitt charkpapper från avsändaren ”Prosciutto di Giallo”, fann de fyra skivor prosciutto. Den sista skivan hade en webbadress på sig som innehöll en film med en personlig hälsning från styckmästaren som inledningsvis är harmlös men som sedan allt tydligare antyder att styckmästarens metoder inte är en vanlig djurslaktares och att skinkan man fått i brevlådan knappast är från en gris…

#30 Yasuragi

Kapitel 4, sid 223
Använd tydliga teman

Spa-anläggningen Yasuragi utanför Stockholm har med sitt japanska tema utformat ett unikt koncept som länge fått dem att sticka ut i spa-floran. Den Feng-Shui inspirerade arkitekturen smälter anonymt in i den svenska omgivande naturen, men från det att man kliver in genom entrén är Japan konstant närvarande i allt från design till mat och behandlingar. Besökaren blir noggrant instruerad hur man tvättar sig på ett japanskt vis och alla gäster bär den typiska kimonon som man får, och som för övrigt blir en tydlig identifikation i de bilder som gästerna publicerar från besöket. Inredningen är stiltypiskt minimalistisk i naturliga färger och material där sten och trä inger en lugnande känsla medan stora fönsterpartier släpper in dagsljus till anläggningens bassänger. Anläggningen har tre restauranger som alla på olika sätt erbjuder rätter från det japanska köket. Det tematiserade konceptet har gjort verksamheten långsiktigt attraktiv ända sedan de öppnade 1997 tills idag, och besökarna kommer dit för en autentisk upplevelse de inte kan få någon annanstans.

#31 Evian bottle service

Kapitel 4, sid 227
Överraska med superservice

Evian överraskade Manhattanborna under den varmaste sommardagen 2014. Man introducerade en personlig vattenleverans till behövande. Via Twitter kunde törstiga stadsbor kopplas ihop med Evian-representanter på cykel som snabbt sökte upp positionen där den törstige befann sig och levererade en kyld vattenflaska, givet att de hade twittrat en förfrågan med hashtagen #EvianBottleService. 175 leveranser ledde till 74 miljoner exponeringar i sociala medier, enligt prdaily.com. Ett bra sätt att skapa uppmärksamhet för Evians nya fl aska, vilket var syftet med insatsen.

#32 Heinikens klassiska kärleksförklaring

Kapitel 4, sid 229
Iscensätt kraftfulla överraskningar

Heineken är sedan flera år tillbaka en av huvudsponsorerna till Champions League. Inte helt överraskande så är en av deras huvudsakliga målgrupper unga män. Sedan många år bygger kommunikationen gentemot denna grupp på den heliga öl-stunden med nära vänner. Inga skyldigheter, inga flickvänner – bara grabbtid! Men även denna målgrupp blir äldre och deras heliga öl och fotbollsstunder med grabbarna riskerar att inte bli av på grund av de skyldigheter och det ansvar som kommer med karriär och familj. Innan den enorma sammandrabbningen mellan Real Madrid och Milan den 21:a oktober år 2010 skapade Heineken hemliga allianser bestående av flickvänner, kollegor och arbetsgivare för att sätta press på 1000 Milanfans att gå på en kombinerad klassisk konsert och diktläsning på Mahler Auditorium i Milano istället för att stanna hemma och se den efterlängtade och viktiga matchen med vänner. Besvikelse, förtvivlan och förvirring uppstår hos de stackars offren när de inser att de är fångade och kommer att missa den stora matchen. Höjdpunkten är när stråkorkestern på scen, en bit in i konserten, börjar spela signaturmelodin till Champions League. När det går upp för offren i publiken bryter hela auditoriet ut i en rytande kaskad av jubel, applåder och lättnad. Sekunder senare visas en livesändning på en stor bioduk och matchen avnjuts sedan tillsammans med deras partners som lurat dit dem. Att framhäva och fira dem som du älskar går aldrig ur tiden. Genom att först beröva någon från det som är viktigt för dem och sedan vända och ge det tillbaka skapar en stark tidlös historia som alla kan känna för och identifiera sig med. Filmen över detta event har blivit en global succé och visas fortfarande flitigt, många år efter eventet.

#33 ZOMBIE KISS CAM

Kapitel 4, sid 230
Iscensätt kraftfulla överraskningar

För att skapa uppmärksamhet kring Gröna Lunds nya skräckhus House Of Nightmares arrangerades en så kallad ”Kiss Cam” under en biovisning. En kamera zoomade in par i publiken vars pussar visades på bioduken under applåder och glada tillrop. Vad större delen av
publiken inte visste var att det plötsligt skulle dyka upp en zombie bland stolsraderna och ”äta” på ett av paren som kameran just zoomat in. Ljuset dämpades, ångestladdade ljud spelades upp i högtalarna och kalabalik utbröt i salongen, tills ljuset åter tändes och bioduken spelade upp ett reklambudskap som förklarade att House of Nightmares snart skulle ha premiär. Jubel och applåder utbröt och deltagarna fick en minnesvärd och annorlunda bioupplevelse. Reaktionerna hos de skräckslagna biobesökarna var avgörande ingredienser i en film som
klipptes ihop av bioeventet och skrämde upp miljoner tittare på nätet.

#34 REAL BEAUTY & FIND YOUR MAGIC

Kapitel 4, sid 237
Bryt normen

Redan 2004 lanserade Unilever Dove’s kommunikationskoncept Real Beauty – en smart, empatisk och kraftfull utmaning av den stereotypa kroppsfixeringen som porträtteras av mode- och reklambranschen. Dove porträtterar istället ”vanliga” vackra kvinnor med olika sorters utseende och kroppsform. Satsningen har varit mycket framgångsrik och erkänd för sina pedagogiska effekter när det gäller att inspirera kvinnor till en bredare definition av vad som är skönhet. Bakgrunden till kampanjen var insikten att endast 2% av kvinnorna ansåg sig vara vackra. ”Real Beauty” har blivit en serie återkommande kampanjer som med olika vinklingar kommunicerat samma budskap. Den allra mest uppmärksammade är Dove Real Beauty Sketches, ett experiment där kvinnor blir avporträtterade av FBI-tränade fantombildstecknaren Gil Zamora.

Han gör två bilder, en baserat på kvinnornas beskrivning om sig själva och en baserad på en beskrivning från en främmande person.
Teckningarna visar att kvinnorna ser negativt på sitt utseende medan omgivningen lyfter fram personerna som vackra. Youtube-klippet har setts över 66 miljoner gånger. Kampanjen har utstått en del kritik utifrån att Unilever också står bakom Axe, som i sin kommunikation har fortsatt använda sexualiserade bilder av kvinnor, precis det som Real Beauty försöker ta avstånd från. Nu verkar det dock som att även Axe är på väg att ta en ny vändning med att utmana den manliga stereotypen med kampanjen Find your magic: 

Insikten verkar vara densamma som i Dove’s fall, det vill säga att män inte betraktar sig själva som attraktiva, men att kvinnor betraktar män som attraktiva när de är sig själva. Hur de fortsätter utveckla den tanken återstår att se, liksom om marknaden anser att de är trovärdiga. Men oavsett kritiken som Unilever fått så får de betraktas som de mer inflytelserika och spektakulära i kategorin normbrytande marknads-kommunikation. Trots, eller kanske snarare tack vare, Unilevers kommersiella intressen i frågan.

#35 LIKE A GIRL

Kapitel 4, sid 241
Ta ställning

Ett mycket omtalat initiativ är Procter & Gambles satsning på att med
hjälp av kommunikation som tar ställning stärka självförtroendet hos
tjejer i puberteten. Det är egentligen en mission som man haft i 30 år
men som åtminstone dagens unga målgrupp inte känt till då Always
fokuserat på att förmedla att självförtroendet skulle komma genom
Always unika produktegenskaper. Med det nya initiativet ville man göra
det på ett mer emotionellt och meningsfullt sätt. Man satsade på att
försöka omdefiniera innebörden av uttrycket att göra något ”like a girl” från något nedlåtande till något att vara stolt över. Ett socialt experiment genomfördes där unga människor får utföra olika fysiska handlingar och agera ”like a girl”. Utfallet visas i en film som inte bara får målgruppen att känna igen sig utan får såväl män som kvinnor i olika åldrar att känna sig träffade och vilja göra ändring. Har du redan sett filmen, se den igen!