Case från boken

Här kan du hitta alla filmcase som boken hänvisar till - vi hoppas att det kommer att stödja din läsupplevelse på ett bra och relevant sätt.

#1 Teatreneu

Kapitel 1, sid 17
Att ta betalt för upplevelsen

Det kan vara vettigt för alla företag att fundera igenom synen på sig själva och vilken sorts värde man tar betalt för. Är det en råvara, en produkt, en tjänst eller en upplevelse man erbjuder. Ibland kanske det inte ens är produkten eller tjänsten som ligger till grund för priset, utan helt och hållet hur stark upplevelsen är enligt konsumenten. Alltså individualiseras inte bara upplevelsen utan även priset för upplevelsen – ”Betala vad det var värt för dig!” Den spanska teatern TeatreNeu har tagit den tanken till sin spets genom att mäta upplevelsen via monterade iPads i salongen som registrerar publikens skratt. Biljettpriset sätts sedan utifrån hur mycket var och en skrattar, med ett maxpris för den som skrattar mycket.

#2 Världens första Ateistkyrka

Kapitel 2, sid 81
Upplösningen av strukturer i samhället

Behovet av att samlas kring ceremonier tycks inte vara något som är kopplat till religion. Stå-uppkomikerna Sanderson Jones och Pippa Evans har bevisat det genom fullsatta möten i sin så kallade ateistkyrka. Idén till en ateistkyrka kom till eftersom de gillar mycket av det som kristendomen erbjuder och att det inte är tillgängligt för dem som saknar en gudstro. Att inte kunna njuta av religionens bra saker vore synd, menar de. ”Det finns så mycket i kyrkan som inte har något med Gud att göra. Det handlar om att träffa människor och tänka på att förbättra sitt liv”, säger grundarna.

Kyrkomötena kombinerar musik, tal och moraliska spörsmål med stora doser humor. Och det sker helt utan närvaro av den annars vanliga centralgestalten för gudstjänster, Gud. Söndagsförsamlingens centrala lärosatser är att: hjälpa ofta, leva bättre och undra mer. På ett par år har rörelsen växt till närmare 500 församlingar i 30 städer runt om i världen.

#3 Start with why - Simon Sinek TED talk

Kapitel 3, sid 93
Spelregler för framgångsrika företag

Ett företags övertygelse, är det som formulerar svaret på frågan ”Varför finns vi till?”. Låt oss inspireras av Simon Sineks berömda TED-talk ”Start with Why” där han förklarar den enkla men utmanande principen bakom lyckade företag och ledare. Att ha ett starkt varför funkar när det gäller all sorts kommunikation för privata såväl som kommersiella relationer. När människor hittar den gemensamma anledningen till att ge sig hän uppstår en enorm energi.

Det är därför företag som IKEA, Google och Apple lyckats få så många anhängare, både från medarbetare på insidan och konsumenter på utsidan. De delar samma Varför. Kan du hitta ett Varför som dina intressenter brinner för och som ger grundläggande mening för många så är du nästan hemma. Med ett tydligt Varför har vi en relation som bygger på meningsfullhet som hjälper de involverade att komma i kontakt med det som är viktigt i livet. Med ett tydligt Varför blir det också lättare att vara konsekvent och ärlig i hur man agerar och kommunicerar, vilket är en förutsättning för att lyckas vara ett autentiskt varumärke. Det blir enklare för medarbetare på ett företag att fatta rätt beslut i kontakten med kunder och i utvecklingen av nya produkter och initiativ. För kom ihåg att allt som en konsument tänker och tror påverkar hur upplevelsen blir nästa gång personen konsumerar.

#4 Parkour Malmö

Kapitel 3, sid 141
Att vara samstämmig

På en i övrigt tom fasad vid en parkeringsplats har någon skrivit ”PARKOUR MALMÖ” över en dörr, flera meter upp i luften. Texten sätter igång flera tankar. Finns det ett Parkour gym bakom dörren? Är den en ironisk kommentar för att visa att Parkour Malmö inte behöver en lokal utan använder staden som sitt gym? Eller är det bara street art, eller ett skämt? Oavsett vilket är det ett briljant exempel på autentisk kommunikation som skapar exakt rätt känsla av vad parkour handlar om.

#5 Call me - tal ordentligt

Kapitel 3, sid 142
Att vara samstämmig

Den danska mobiloperatören Call Me profilerar sig med budskapet ”Tal ordentligt”, i betydelsen använd ett trevligt språk och behandla varandra med respekt. Det är ett fint budskap som uppmuntrar till förbättring av ett problem i samhället. Insikten bakom kampanjen var att 77% upplever att samtalstonen har blivit hårdare i det offentliga rummet. Call Me har genomfört beundransvärda initiativ där man engagerat fackföreningar, skolor och andra verksamheter att lyfta problemställningen och samlat in pengar till barns villkor med fokus på mobbing. 

Uppmaningen ”Tal ordentligt” skapar emellertid en förväntning om att företaget själva är bra på att tala ordentligt – fokus riktas osökt mot företaget själv. Hur vet kunden om Call Me i verkligheten talar mer ordentligt med varandra i organisationen och i mötet med kunden? Har det till och med lett till positiva effekter gällande minskad stress, bättre kamratskap och gladare kunder? Detta är aspekter som konsumenten behöver veta för att kunna avgöra om det är ett autentiskt löfte. Om inte budskapet verkar trovärdigt faller det helt platt. Om företaget verkligen är fokuserat på samhällsproblematiken att få människor att tala mer respektfullt så måste de kunna uppvisa vad de gör, såväl internt som ute i samhället, för att skapa positiv förändring. Call Me säger själva att man genomfört interna processer för att identifiera problemet och att initiativet vuxit fram internt. Vidare får man nu positiv respons från kunderna som är stolta över att ha en operatör som tar ställning. Medarbetarundersökningen visar att de har gått från tillfredsställelse till entusiasm.

#6 Parks and Resorts rekrytering

Kapitel 3, sid 159
Bygg varumärket inifrån

Parks and Resorts satsar mycket på att rekrytera och utbilda rätt personer till sina nöjesparker. De är de som är ansiktet utåt och ofta största anledningen till i vilken grad gästerna bedömer att det är värt att komma tillbaka. Ett par tusen personer anställs varje säsong och det är en kostsam utmaning att ständigt behöva hitta nya medarbetare. Man satsar därför en hel del på kreativa kommunikationsinsatser för att visa medarbetarna uppskattning och få dem att vilja komma tillbaka. Bland annat så producerades nästan två tusen unika filmer, en för varje mottagare, som en hyllning till dem som jobbat i parken tidigare år. En länk till varje film skickades med SMS till medarbetarna. I filmen ser vi alla koncernens vd:ar i ett konferensrum tillsammans med kända figurer man möter i parken. Efter att ha diskuterat svårigheten att hitta rätt vädjar de till mottagaren att komma tillbaka och jobba en säsong till. 

Effekten blev att hundra procent av mottagarna valde att kolla på filmen, i snitt 8,8 gånger. Tre fjärdedelar valde att söka jobbet även nästa år vilket är anmärkningsvärt högt för ett säsongsjobb i branschen.

#7 Hastighetslotteriet

Kapitel 4, sid 171
Gör ett spel av det

NTF och Volkswagen ordnade en tävling där alla som körde förbi en fartkamera var med i ett spel. Tanken var att de som körde för fort som vanligt bötfälldes medan de som höll hastighetsgränsen hade chansen att vinna pengar om de skickade sitt registreringsnummer på sms efteråt. Medelhastigheten på gatan där lotteriet pågick sjönk från 32km/h till 25km/h de dagar som lotteriet pågick.

#8 Is-skivan

Kapitel 4, sid 173
Skapa positiva barriärer

När indiebandet Shout Out Louds skulle släppa sin singel Blue Ice lyckades de skapa positiv publicitet på ett innovativt sätt. Innan den offentliga lanseringen skickade de ut ett mycket speciellt kit till tio inflytelserika personer och fans. Det bestod av en gjutform och en flaska destillerat vatten. Instruktionen var att för att lyssna på den nya låten var man tvungen att själv tillverka sin skiva av is i frysen och sedan spela den på en vinylspelare innan isen smälte. Det blev en rolig och oemotståndlig utmaning för mottagarna. Framför allt var det ett effektivt sätt att skapa en snackis med små medel och det resulterade i många miljoner exponeringar av låten och projektet världen över.

#9 The overstay checkout

Kapitel 4, sid 175
Gör det tråkiga roligt

Ibland kan det handla om att tänka om kring erbjudandet. Det gjorde Art Series Hotels i Australien utifrån insikten att många gäster på hotell känner sig stressade av att checka ut tidigt. Man skapade ”The Overstay Checkout”. Det innebar att gästen kunde ha kvar rummet under obegränsad tid ända tills en ny gäst skulle anlända och rummet behövde städas. Detta innebar inga direkta extrakostnader för hotellet men något överraskande en betydande extraintäkt på övriga tjänster som hotellet sålde, till exempel mat. Framförallt innebar det en lyxig upplevelse för gästen och en stor PR-succé. 

#10 Den roliga kön

Kapitel 4, sid 176
Gör det tråkiga roligt

Bygger man en attraktion som många vill åka så får man också räkna med köer som en del av upplevelsen. Så var fallet med Lisebergs bergochdalbana Helix. Istället för att göra köandet till ett moment som drog ner upplevelsen satsade de på att göra den till en del av attraktionen. Med ett spel för mobilen skapade de en interaktiv och social upplevelse. Man kunde övningsspela var man ville, men för att tävla var man tvungen att vara på plats i Helix köområde och spela med andra köande människor. De som hade högst poäng varje kvart fick gå först i kön. Övriga fick i alla fall en spännande stund.

#11 The hope soap

Kapitel 4, sid 177
Gör det tråkiga roligt

I Sydafrikas slum fanns ett stort hälsoproblem som kunde härledas till dålig handhygien. Tusentals människor, varav många barn, dog årligen i sviterna av tyfus, diarréer och kolera. För att öka användandet av tvål hos barn gjorde organisationen Blikkiesdorp4hope i Kapstaden något som pekpinnar, tjat och informationsinsatser aldrig skulle lyckas med. Man tog fram en ”Hope soap” – en genomskinlig tvål med en leksak längst in, en belöning som barnen fick när tvålen var slut.

#12 Defeat treat

Kapitel 4, sid 181
Försäkra upplevelsen

Hos O’Learys står sporten i centrum, och till största delen består gästerna av sportfans. En stor del av att vara ett fan till ett lag är att förlora, vilket för många sker rätt så ofta. Ju sämre laget presterar, desto mindre benägen är man att besöka O’Learys och spendera pengar. Sportresultatet är något som ligger helt utanför O’Learys kontroll och det spelar mindre roll vad man då har för utbud eller service. Så hur får vi dessa kunder att ändå komma? Jo, för att få besök även från fansen till de lag som går dåligt har man instiftat en förlustförsäkring. Om ditt lag förlorat får du via en mobil tjänst en värdekupong på 70 kr som gäller på öl, mat, glass eller något annat i restaurangen som plåster på såren varje gång ditt lag förlorar. Numera har O’Learys fler nöjda kunder och gladare förlorare.

#13 HIBIKI HARMONY BAR

Kapitel 4, sid 186
Spela på flera sinnen

Tokyo anses av konnässörer inhysa världens bästa whiskeybarer, aningen oväntat om man ser till det geografiska läget och avståndet till de mest berömda destillerierna. När besökarnas förväntningar är höga skruvas också nivåerna för upplevelsen upp. Destilleriet Suntory skapade en minst sagt flersinnig barupplevelse genom att låta utveckla glas som inte bara ger dess användare innehållets doft och smak utan adderar ljud och visuella förändringar av rummet, såväl som interaktion med andra bargäster. Genom att trycka, skaka, blåsa och gnida på glaset kan bargästerna skapa animationer på väggarna och framkalla musik och andra ljudeffekter. Glasen används vid barevent runt om i Japan.

#14 Squat to Ride

Kapitel 4, sid 189
Stimulera fysisk interaktion

På ett antal tunnelbanestationer i Moskva ställdes det upp speciella biljettautomater med uppmaningen: ”Gör 30 squats framför automaten och få en gratisbiljett till tunnelbanan”. Automaterna hade sensorer som registrerade att du gjorde dina squats och hur många. Automaterna var en del av att promota vinter-OS i Sochi 2014 och skapa engagemang bland Moskvaborna och på ett lekfullt sätt förmedla att alla är en del av den olympiska rörelsen.

#15 THE DANCING CROSS WALK SIGNAL

Kapitel 4, sid 190
Stimulera fysisk interaktion

Rastlösa, vårdslösa och djärva fotgängare som inte kan vänta vid övergångsställen med trafikljus är statistiskt sett utsatta för allvarliga skador i trafiken. Varför inte göra det mer underhållande att vänta och samtidigt motverka skador och förlust av liv, tänkte Smartcar. Man såg till att animera ovanligt livliga och dansande röda gubbar på ett LED-trafikljus vid ett vanligt övergångsställe. Inte långt därifrån installerades en dansbox med ett disco som bjöd in folk till en kort improviserad dans för att göra det roligare att vänta på den gröna gubben innan de går över gatan. Resultaten från Lissabon under en sommar sägs ha visat på en reduktion i hur många som gick emot rött ljus med 81 procent där dessa trafikljus var installerade. Aktiviteten är en del av Smartcars WhatAreYouFor varumärkeskampanj som vill uppmana till innovationer som gör städer säkrare på ett okonventionellt sätt.

#16 EVEN ANGELS WILL FALL

Kapitel 4, sid 191
Stimulera fysisk interaktion

Änglar har setts falla i entréhallen på Victoria Station i London. En avancerad teknisk lösning som erbjuder resenärer en illusion av att de kan interagera med vackra änglar som faller ur himmelen framför dem, som hologram. Poängen som Lynx (Axe) vill göra är att till och med änglar faller ur himmelen av attraktion till den unika doften av maskulin deodorant.

#17 If the suit fits

Kapitel 4, sid 193
Hitta en ny kontext

Brothers har erfarit att det är först då man träffar kunden på riktigt som rätt känsla för erbjudandet uppstår. För att möta kunder som inte sätter sin fot i Brothers butiker, i tron att det inte är något för dem, besöker man istället platser där kunden naturligt vistas. ”If the suit fits” var en sådan insats som närmast kan beskrivas som en askungesaga för män. Brothers tog fram tre kostymer för tre olika kroppstyper. Utmaningen var enkel – att passa i en av kostymerna. Om du passade så vann du kostymen och en resa till New York. De tre kostymerna turnerade på tågstationer och andra publika platser. Själva mättillfället gav personalen en möjlighet att komma kunderna inpå skinnet, lära känna dem bättre samt bjuda på sin goda kunskap i ämnet passform. Till följd av insatsen ökade rekommendationsgraden från 2,5 procent till 45 procent. 

#18 The pie in the sky

Kapitel 4, sid 195
Sök feedback innan du får feedback

År 2009 nådde Dominos Pizza, USA:s största pizzakedja, botten när en video spreds i sociala medier som visade hur anställda på Dominos besudlat kundernas mat, vilket blev ett hårt slag mot trovärdigheten. En återhämtningsperiod följde som lämnade tid för utformning av the Pizza Turnaround. Lösningen var att initiera en fullständig transparens kring hur kunderna upplevde pizzorna och man uppmuntrade kunderna att ladda upp bilder på faktiska pizzor på ShowUsYourPizza.com med olika incitament och la upp dessa bilder oredigerade. Bland annat kunde de ses på en enorm skärm på Times Square i New York. Den möjliggjorde för alla kunder som beställt mat att med hjälp av Dominos Pizza tracker app dela sin ofiltrerade återkoppling med hundratusentals fotgängare på Manhattan, turister från hela världen och nästan alla andra genom visning av materialet på internet. Förutom svordomar och irrelevanta kommentarer, var ingenting exkluderat oavsett hur negativt omdömet var. Genom detta har Dominos Pizza blivit en av branschens mest framstående fallstudier för transparent marknadsföring och deras tillvägagångssätt har lönat sig att döma av företagets egna siffror. När styrkan i sociala medier skapade en negativ transparens och exponering av Dominos fann de modet att återgälda genom att uppmärksamma sina fel, ta ansvar, lyssna och vara öppna – på detta sätt ändrade de sitt koncept och attityderna till varumärket. Den viktiga lärdomen är att välja att vara naturligt transparent och ta ansvar innan du ertappas med byxorna nere.

#19 kvitterholkarna

Kapitel 4, sid 197
Stimulera goda initiativ

Småfåglar är viktiga för den biologiska mångfalden, men i takt med att städerna tätnar, försvinner fåglarnas naturliga bohålor. Bygg-Ole ville hjälpa till att ta ansvar i frågan och såg fågelholksbygge som det perfekta projektet att involvera kunderna i. Alla kan bygga en holk och genom att göra det kunde dessutom intresset för hemmaprojekt stimuleras. För att ge fåglarna en egen röst och sprida budskapet, satte man upp specialbyggda holkar med kamera, rörelsesensor och internetuppkoppling. Dessa holkar gjorde så att fåglarna som flyttade in där kunde ”twittra” genom att passera in och ut ur holken. Genom initiativet slogs två flugor i en smäll då fåglarnas bostadsbrist motverkades, samtidigt som fler kunder strömmade till Bygg-Ole för att köpa material till holkbygget. Insatsen är ett uttryck för Bygg-Oles vilja att vara en aktiv spelare i den lokala samhällsutvecklingen vilket man manifesterar i kommunikationskonceptet ”Oss grannar emellan”.